Terugblik: internationale activiteiten in de brugklas

Wat een verrijkende periode hebben we achter de rug! In het kader van ons internationaliseringsprogramma hebben de brugklassen van het Anna de afgelopen weken deelgenomen aan diverse internationale activiteiten. We kijken terug op een aantal geslaagde projecten waarin onze leerlingen hun talenten, nieuwsgierigheid en samenwerking volop hebben laten zien.

Voor de 1hv-klassenwas er een uitgebreid programma gericht op taal, cultuur en internationale samenwerking. Onze 1hv-brugklassers zijn ondergedompeld in de Engelse taal tijdens de interactieve theaterworkshop ‘Little Victorians’. Hier ontdekten ze op een speelse manier hoe het leven van kinderen in het Victoriaanse Engeland eruitzag. Ook tijdens de Engelstalige skateboardclinic lieten de leerlingen zien dat sport en taal hand in hand kunnen gaan.

Daarnaast hebben de leerlingen via een online uitwisseling met een school in Spanjegewerkt aan gezamenlijke opdrachten. Op een digitaal platform deelden ze verhalen over zichzelf, hun school en hun omgeving en leerden onze leerlingen over elkaars cultuur en dagelijks leven.

Dit jaar zijn we gestart met twee pilotprojecten. Klas 1hv1 ontving leerlingen van de Ithaka Talenschooluit Utrecht. Samen namen ze deel aan een programma vol drama en sport, waarbij samenwerking en het uitwisselen van ervaringen centraal stonden. Klas 1hv4 mocht op haar beurt op tweedaagse uitwisseling met de Rivers International School Arnhem.Tijdens deze dagen voerden de leerlingen samen met hun internationale leeftijdsgenoten rivieronderzoek uit langs de Nederrijn en de Lek. Naast het wetenschappelijke aspect lag de nadruk op culturele uitwisseling en het ontwikkelen van taalvaardigheid.

 Voor de 1mh-klassenwas er een ander, minstens zo inspirerend programma. Deze klassen hadden een uitwisseling met de International School Utrecht (ISU).

De ochtend stond voor twee groepen in het teken van sport en spel. Er waren verschillende onderdelen, zoals een stormbaan, bubblevoetbal, levend tafelvoetbal en archery tag. De andere groepen volgden verschillende workshops in tekenen, Global Perspectives (GP), microscopie en techniek. Daarna werden de groepen gewisseld zodat iedereen aan alle onderdelen kon deelnemen.

De leerlingen maakten nieuwe vrienden, leerden met en van elkaar en keken met plezier terug op een bijzondere dag vol verbinding, leren en plezier.

Wij zijn enorm trots op het enthousiasme, de inzet en het open vizier waarmee onze leerlingen deze internationale ervaringen zijn aangegaan. We zien dat deze activiteiten bijdragen aan hun zelfvertrouwen, taalontwikkeling en wereldburgerschap.

Met deze projecten bouwen we verder aan een school waar internationale samenwerking en culturele nieuwsgierigheid vanzelfsprekend zijn. We kijken uit naar nog meer mooie ervaringen in de toekomst!

Terugblik: internationale activiteiten in de brugklas